Estic a casa passant el temps fent mots encreuats (crucigrama) del periòdic de paper quan llig la definició de la paraula de 7 lletres que tinc que descobrir.

Diu així : tros petit de pa sec.

En la punta de la llengua tinc la paraula. No vol eixir. En eixe moment, la panxa em fa soroll. Vaig a la panera i sols hi ha un tros de par dur i sec (rosegó). Obric el rebost de Nadal : pastissets de moniato, torrons, polvorons i carquinyols (rosegons), un dolç cuit al forn elaborat amb farina, ous, sucre i ametla.

He omplit el buc, però redeu, la paraula que no vol eixir de la llengua. Allí està amagada. Vaig fent i omplint altres definicions i aconseguisc saber les tres primeres lletres ROS _ _ _ _.

Ja tinc un començament. Agafe el diccionari (de paper) i busque paraules amb set lletres. No costarà res. Els collons del Montgó! 13 paraules: 7 paraules amb dues ss i 6 amb una s.

A fer la mà!! deixe els mots encreuats, men torne al rebost de Nadal sense fer cas al refrany guardeu els carquinyols, que entre les dues Pasqües venen les basques i torne a omplir el buc banyat amb un vi escumós elaborat a lestil de la regió de la Xampanya.

Entre mos i glop, llig el diccionari i les 13 paraules.

No us pica la curiositat? Vaig a desvetlar-vos els seus significats i ja em direu o maconsellareu quina paraula de les 12 tinc que triar amb una s o amb dues ss:

1) ròssega, és la part del vestit que sarrossega per terra;

2) rossell, era una moneda de billó encunyada a Perpinyà;

3) rossenc, és un color entre castany clar i un groc or;

4) rosset, és un instrument del fuster que serveix per a senyalar una línia paral·lela;

5) rossola, és un lloc pelat i esvarós en una costera;

6) rossoll, és el soroll anormal de la respiració que fan certs  animals i els moribunds;

7) rosalia, és un insecte coleòpter (escarabat);

8) roseral/roserar, és un lloc poblat de rosers;

9) rosassa, és una obertura circular (rosetó);

10) rosegar, és menjar, o desgastar, o turmentar;

11) rosella, és una planta o herba comestible amb unes flors de 4 pètals de color rogenc;

12) rosenca, de color semblant al rosa.

No tardeu molt en aconsellar-me no siga que continue rosegant rosegons...

Bon cap de setmana

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog