Senyor bibliotecari vostè sabrà alguna
coseta de llibres, papers i pilotes (de tocar res), però no sap on posar el peu!
Que no veu el rastell de la
vorera!
Mire per on camina!
Acaben de passar per davant dels
meus ulls totes les estrelles de l’infinit i el més enllà.
“mecaguendénia!” quines punxades tinc
al turmell esquerre!
Comencem l’any i van.... (ni me’n
recorde) amb un giró de peu.
La memòria és com un ball
capritxós que el mou al seu desig i conveniència sense cap cinturó de seguretat
sobre la pista dels records. De colp i volta, millor dit, hui per culpa del
dolor al turmell, vaig a escriure sobre :
“la medicina popular”
(i/o màgica)
Em
venen al cap els remeiers/es o “curanderos” del cos i de
l’esperit (al continent africà se’ls
coneix amb el nom de “sangomes”) quan em sanaven la berruga del peu que
no em deixava caminar ni amb plantilles
ortopèdiques; quan em trencaven l’enfit amb el mocador; quan em llevaven el
maldecap amb un reso i un casso cap avall dins d’una safa on entra l’aigua si
tens maldecap; quan la visitaven per a què ens diguera en quin barranc havien
tirat les bosses i carteres que ens havien furtat de dins del cotxe; quan en
posaven cataplasmes i ungüents d’herbes per amoïnar el mal del turmell; quan feien
barreges d’herbes per el dolor de panxa, mal de gola,...
Tan
antics com la humanitat mateixa i dotats d’una “gràcia especial” per fer
realitat l’impossible. Més enllà dels límits de la raó, és un món on cap tant
el perillós “buidabutxaquesparlanxí” com el/la que “fa miracles”. Són com
metges perquè poden curar moltes coses : dolors de cap, de pit, de genoll,
elaborar medicines amb herbes, fer begudes sanadores, etc. Solen ensenyar-los els familiars majors.
Hi
tenen dues lliçons bàsiques: aprendre a interpretar/emprar les herbes
medicinals (herbolari) perquè cada planta és diferent i hi ha que saber quina
emprar per a cadascuna de les persones (malaltia a tractar) i entendre les
històries que conta cada persona. Està clar que unes malalties es curen millor
que d’altres.
La
Natura té a disposició de l’ésser humà tots els medicaments naturals que
necessita per mantindre’s o cuidar la seua salut. Des de sempre, la medicina
natural ha emprat els fruits de la terra per combatre, curar, lluitar contra
malalties i dolències. La humanitat ha emprat les plantes per alleujar les
seues malalties des de l’antiguitat. També la floridura o “moho” (antibiòtics)
són vegetals, per exemple, en l’antiguitat (sense els coneixements del segle
XXI) la floridura produïda per la llima podrida servia per a protegir les
ferides supurants dels legionaris romans. Però els darrers anys, malauradament,
l’home ha enverinat la natura amb productes químics, aigües contaminades,
vegetals plens d’insecticides, etc.
Voleu que vos conte un conte
sufí?
El sufisme és una religió mística
d’origen persa que es basa en el mètode d’ensenyament mitjançant històries.
“Els quatre tresors màgics”.
4 dervixos (o sants) es reuniren
per cooperar i buscar, conjuntament, per tota la Terra, objectes per ajudar a
la humanitat. Van decidir trobar-se 30
anys més tard. El primer va portar un bastó màgic (qui puja sobre ell, va on
vol). El segon va dur una caputxa màgica (qui se la posa sobre el cap, pot canviar
d’aparença). El tercer va portar un espill màgic (on es podia veure qualsevol
lloc de la Terra). El quart va dur una tassa màgica (curar qualsevol malaltia).
Amb el “full equip” complet, van buscar la font de l’aigua de la vida
que els permetria viure molt de temps com per a donar un ús eficaç i eficient dels
objectes i ajudar a la humanitat. Quan trobaren la font, begueren d’ella i van anar
a buscar la persona més necessitada. Era un home a punt de morir. Van anar a sa
casa per curar-lo, però l’home, al veure’ls, va empitjorar i foren expulsats de
la casa. Un dels criats del malalt, els va explicar que el seu amo era enemic
dels dervixos (sants); que els odiava. Aleshores, els dervixos (sants) es van
posar la caputxa màgica i van canviar la
seua aparença física. Van tornar a casa del malalt i l’home va beure de la
medicina de la tassa màgica. Es va curar. Més tard, un rei els va cridar per
curar a la seua filla que tenia una malaltia rara. Els soldats del rei arribaren
a la casa dels dervixos (sants), però sols van trobar a un. Els altres 3
estaven de comboi, que els “sants” també tenen dret a divertir-se. Com l’ordre
del rei era urgent i tenia mal geni, els soldats van agafar a l’únic dervix
(sant) i se’l van dur al castell sense esperar a que arribaren els altres. El
dervix (sant) li fa oferir una medicina amb la tassa màgica, però com no estava
l’espill per saber quina malaltia tenia la princesa, el remei no va funciona i
no va donar cap resultat. La princesa no va millorar i el rei var agafar la
tassa màgica i la va tirar a un abisme molt profund de l’oceà.Van tardar molts anys en trobar-la
i això els va demostrar, als dervixos (sants) que tenien que treballar els 4
junts i en secret.
Hipòcrates deia “un
pacient mortalment malalt pot recuperar-se confiant en la qualitat del seu
metge”
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada