La
informació ha esdevingut un bé essencial en la nostra societat, i és un factor
indispensable per al desenvolupament social, cultural i professionalde les
persones i les organitzacions. En aquest context, els
bibliotecaris/documentalistes desenvolupem un paper fonamental en el procés de
facilitar l’accés a la informació i a la cultura. Per acomplir
aquest objectiu, els bibliotecaris-documentalistes recollim, conservem i difonem
aquelles informacions que resulten d’interès per als nostres usuaris presents i
futurs. La importància d’aquesta responsabilitat unida a un sistema públic de
lectura són la ferramenta fonamental per a impulsar el dret a la lectura en la
nostra societat. Les biblioteques públiques pretenim difondre l’existència d’un
servei públic de proximitat al ciutadà que contribueix de manera eficaç a
facilitar l’accés al coneixement a tots els ciutadans. Des de la seua obertura
(1992) la Biblioteca d’Albaida (BPMA) o com ben bé em deia un usuari perquè la
veritat que la parauleta és complicada de pronunciar...la tenda eixa que deixen portar-se els llibres,dvds a casa... s’ha
posicionat per abordar el repte del nou paradigma tecnològic sota la missió de
convertir-se en una biblioteca “oberta, fiable i útil” = TICs; però això no
anul·la o rebaixa que una de les nostres missions
com a bibliotecaris es facilitar l’ús dels serveis que oferim, entre d’altres,
l’adquisició de l’hàbit de la
lectura. En altres paraules: hem de ser mediadors i fer de
pont entre els llibres i els xiquets, estimular-los i, sobretot, orientar-los
en les lectures. Les biblioteques som un recurs de cabdal importància per a
fomentar la lectura. L’adquisició
de l’hàbit de la lectura no respon a una evolució natural. Els xiquets i les
xiquetes s’ensenyen a llegir perquè algú els ensenya. Es tracta d’una
adquisició que pertany a l’àmbit cultural i que forma part d’un procés més
general d’accés al llenguatge. En conseqüència, és necessari un context social
i familiar que n’estimule l’aprenentatge. Per a nosaltres, el foment de la
lectura és el conjunt d’activitats, jocs i estratègies que faciliten, a poc a
poc, el contacte dels xiquets i les xiquetes amb els llibres i que permeten, a
través del plaer de la lectura, la creació, la formació i la consolidació d’un
hàbit lector permanent i necessari per a la formació integral de les persones. Fomentar
la lectura ha sigut sempre, per sort, un dels objectius principals de les
biblioteques públiques. Ensenyants, bibliotecaris, escriptors i escriptores,
professionals de l’animació sociocultural i també, cada vegada més, pares i
mares, s’han plantejat com transmetre l’interés per la lectura als xiquets i
les xiquetes amb més possibilitats d’èxit per crear-los l’hàbit lector i
iniciar-los en el camí de l’aprenentatge autòcton: és a dir, que siguen capaços
d’aprendre a aprendre. També els poders públics deuen prestar una atenció
prioritària al conjunt de factors que afavoreixen el foment de la lectura i
l’ús de biblioteques, entre altres. Acabe amb unes paraules de Federico Garcia
Lorca pronunciades l’any 1931 amb motiu de la inauguració de la biblioteca
pública de Fuente Vaqueros a Granada i que continuen de plena actualitat:
D'aquells que marxaren i d'altres que arribaren.... Vespres de novembre de 1609. Nit fosca i tèrbola. Plou. Cossos mig nus i banyats. Tot és un silenci i sols es sent el sospir i bategar dels cors de les ombres capdavanteres. Filera humana. Caps catxos, pensaments llunyàs. Tenen por, però els soldats els obliguen a seguir caminant. Arriben baix del castell, es sent l'olor marí de l'aigua salada i s'escolta el soroll de les ones colpejant el vaixell amarrat al port. Para de ploure. La lluna plena trenca els núvols i il·lumina la gran muntanya i els seus penya-segats incrustats en la mar. Els fan pujar de manera forçosa, d'un en un, per la passarel·la al vaixell que els durà a un destí obligat i no desitjat perquè són expulsats de les seues terres. Tots no. Els seus fills ens són arrabassats a la força. Són els botins de guerra dels soldats. Dos germans. Yousef té 9 anys. La seua germana Amira 5. Ell porta una coixinera. Fulles de llorer, brots de ruda, ram
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada