La informació ha esdevingut un bé essencial en la nostra societat, i és un factor indispensable per al desenvolupament social, cultural i professionalde les persones i les organitzacions. En aquest context, els bibliotecaris/documentalistes desenvolupem un paper fonamental en el procés de facilitar l’accés a la informació i a la cultura. Per acomplir aquest objectiu, els bibliotecaris-documentalistes recollim, conservem i difonem aquelles informacions que resulten d’interès per als nostres usuaris presents i futurs. La importància d’aquesta responsabilitat unida a un sistema públic de lectura són la ferramenta fonamental per a impulsar el dret a la lectura en la nostra societat. Les biblioteques públiques pretenim difondre l’existència d’un servei públic de proximitat al ciutadà que contribueix de manera eficaç a facilitar l’accés al coneixement a tots els ciutadans. Des de la seua obertura (1992) la Biblioteca d’Albaida (BPMA) o com ben bé em deia un usuari perquè la veritat que la parauleta és complicada de pronunciar...la tenda eixa que deixen portar-se els llibres,dvds a casa... s’ha posicionat per abordar el repte del nou paradigma tecnològic sota la missió de convertir-se en una biblioteca “oberta, fiable i útil” = TICs; però això no anul·la o rebaixa que una de les nostres missions com a bibliotecaris es facilitar l’ús dels serveis que oferim, entre d’altres, l’adquisició de l’hàbit de la lectura. En altres paraules: hem de ser mediadors i fer de pont entre els llibres i els xiquets, estimular-los i, sobretot, orientar-los en les lectures. Les biblioteques som un recurs de cabdal importància per a fomentar la lectura. L’adquisició de l’hàbit de la lectura no respon a una evolució natural. Els xiquets i les xiquetes s’ensenyen a llegir perquè algú els ensenya. Es tracta d’una adquisició que pertany a l’àmbit cultural i que forma part d’un procés més general d’accés al llenguatge. En conseqüència, és necessari un context social i familiar que n’estimule l’aprenentatge. Per a nosaltres, el foment de la lectura és el conjunt d’activitats, jocs i estratègies que faciliten, a poc a poc, el contacte dels xiquets i les xiquetes amb els llibres i que permeten, a través del plaer de la lectura, la creació, la formació i la consolidació d’un hàbit lector permanent i necessari per a la formació integral de les persones. Fomentar la lectura ha sigut sempre, per sort, un dels objectius principals de les biblioteques públiques. Ensenyants, bibliotecaris, escriptors i escriptores, professionals de l’animació sociocultural i també, cada vegada més, pares i mares, s’han plantejat com transmetre l’interés per la lectura als xiquets i les xiquetes amb més possibilitats d’èxit per crear-los l’hàbit lector i iniciar-los en el camí de l’aprenentatge autòcton: és a dir, que siguen capaços d’aprendre a aprendre. També els poders públics deuen prestar una atenció prioritària al conjunt de factors que afavoreixen el foment de la lectura i l’ús de biblioteques, entre altres. Acabe amb unes paraules de Federico Garcia Lorca pronunciades l’any 1931 amb motiu de la inauguració de la biblioteca pública de Fuente Vaqueros a Granada i que continuen de plena actualitat:
 No sólo de pan vive el hombre. Yo, si tuviera hambre y estuviera desvalido en la calle no pediría un pan; sino que pediría medio pan y un libro. Y yo ataco desde aquí violentamente a los que solamente hablan de reivindicaciones económicas sin nombrar jamás las reivindicaciones culturales

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog