quedem a les huit del matí per anar a veure les pintures del barranc de l’infern. Com està tot o quasi tot perdut li hem demanat a Vicent, un expert i amant de l’esport d’aventura i especialista en espeòlogia/alpinisme que siga el nostre guia i punt de refèrencia. El camí fins el riu està assenyalat i en bones condicions, però una vegada deixem les sendes que s’empren per al senderisme entrem en la selva mediterrània de matolls, argelagues, esbarzers. Mireu com està el caminet que passem pel costat d’uns bancalets o foies on distingim diversos ametlers i figueres; però ens es impossible acostar-mos a elles per menjar-se alguna que altra figa vernesca o poletana. Vicent té marcat i conservat en el seu cap l’anterior visita i gràcies a la seua traça podem trobar i arribar als abrics/coves i gaudir d’unes pintures rupestres que estan prou mal conservades, tot siga dit. Vos enumerem els diferents estils que es troben a La Vall de Laguar:

L'art llevantí és un estil d'art rupestre de l'arc mediterrani de la Península Ibèrica (10.000 aC). Es caracteritza per reproduir escenes naturalistes de caça, dansa i recol·lecció i té un contingut més narratiu que els altres dos estils de cronologia posterior, l'art macroesquemàtic i l'esquemàtic. És una manifestació artística d'àmplia distribució per la façana oriental de la Península Ibèrica, des d'Osca i Lleida fins a Jaén i Almeria, en què les figures humanes i d'animals, aïllades o formant escenes, es converteixen en protagonistes principals, realitzades sovint amb traços precisos i ben perfilats, amb un farciment interior dels cossos, de vegades uniforme i en altres llistat. Barranc de l'Infern. Conjunt VI Abric I i II
L'Art esquemàtic és un estil d'art rupestre de l'arc mediterrani de la Península Ibèrica. Present en tota la Península Ibèrica amb formes diferents, que està caracteritzat per la simplicitat de les representacions humanes i d'animals, reduïdes a unes línies bàsiques, i per la presència d'una sèrie de motius geomètrics que, de vegades, recorden parts del cos humà i es relacionen amb les seues creences, a manera d'ídols. Les pintures esquemàtiques presenten sovint un traç irregular de vores poc precises.Les troballes valencianes i andaluses han permés situar l'origen d'aquesta manifestació artística en el neolític i la seua perduració fins a l'inici de l'edat dels metalls, ja en el III mil·lenni aC. Barranc de l'Infern. Conjunt I. Abric I ;Barranc de l'Infern. Conjunt II. Abric II i III; Barranc de l'Infern. Conjunt III. Abric I, II, III, IV, V i VI; Barranc de l'Infern. Conjunt IV. Abric I, II, III, IV i V; Barranc de l'Infern. Conjunt V. Abric I; Barranc de l'Infern. Conjunt VI. Abric II; Racó de la cova dels Llidoners. Abric I
L'Art macroesquemàtic és un estil d'art rupestre, exclusiu de la zona de la serra d'Aitana, considerat un dels tres estils rupestres de l'arc mediterrani de la Península Ibèrica. Es caracteritza pels seus paral·lelismes amb l'art moble del neolític antic, especialment en la decoració cardial de la ceràmica. S'usa pintura de color roig fosc i els motius són de grans dimensions i de traçat gruixut. L'existència de motius semblants en les decoracions cardials de les ceràmiques de diverses coves, de les quals hi ha un exemplar de la cova de l'Or (Beniarrés, el Comtat), permet datar l'art macroesquemàtic en el neolític antic, fa 7.000 anys, i per les seues imatges relacionar-lo amb rituals entorn de la fertilitat de les terres entre els primers agricultors i ramaders. Barranc de l'Infern. Conjunt IV Abric I, II i VI
Però mira per on, després d’aquesta excursió estiuenca, hui he llegit aquesta noticia que esperem i confiem siga l’inici no sols de l’inventari, sinó que també siga la primera pedra per conservar-les i divulgar-les abans que desapareguen, per sempre, en l’oblit de la memòria oral i visual com està passant amb el patrimoni cultural valencià :
ACORD de 15 d’octubre de 2010, del Consell, pel qual s’aprova la relació de coves, abrics i llocs amb art rupestrede la província d’Alacant i s’acorda la seua inscripción en la secció primera de l’Inventari General del PatrimoniCultural Valencià.
L’article 40.2 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol, va atorgar la consideració de Bé d’Interés Cultural, per ministeri de la llei, a les coves, abrics i llocs que contingueren manifestacions d’art rupestre.Amb l’entrada en vigor de la Llei 4/1998, d’11 de juny, de la Generalitat, del Patrimoni Cultural Valencià, i segons allò que s’ha disposat en la seua disposició addicional primera, es va produir l’automàtica integració en el patrimoni cultural valencià, amb el carácter de Bé d’Interés Cultural, dels béns existents en el territori de la Comunitat Valenciana que ja hagueren sigut declarats a l’empara de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol, tant per mitjàd’expedient individualitzat com en virtut del que establix l’esmentat article 40.2 i en les disposicions addicionals primera i segona. Així mateix, la Llei del Patrimoni Cultural Valencià, en l’esmentada disposició addicional, encomana a la conselleria competent en matèria de cultura que elabore, per a la seua aprovació pel Consell, la relació d’estos elements. Durant estos anys la Generalitat ha gestionat l’Inventari General del Patrimoni Cultural Valencià, enriquint-lo amb una important quantitat de noves inscripcions, així com procedint a la seua adaptació als requeriments de la nostra normativa pròpia en matèria de patrimoni cultural. L’any 2008, coincidint amb el desé aniversari de la declaració coma Patrimoni de la Humanitat de «L’Art Rupestre de l’Arc Mediterrani de la Península Ibèrica», la Generalitat, sabedora que estes pintures constituïxen un exemple únic en el món de l’art rupestre i que són un recurs patrimonial de primer orde, va iniciar una Pla d’Actuacions per a la Dinamització de l’Art Rupestre de la Comunitat Valenciana. Entre elles, destaca la creació d’una línia nominativa en els pressupostos de la Direcció General de Patrimoni Cultural Valencià per a la realització de l’actualització de l’art rupestre de la Comunitat Valenciana, com a base per a l’elaboració d’un projecte estructurat en tres anualitats (2009, 2010 i 2011), corresponent cada una d’elles a una província: Alacant, València i Castelló. L’actualització de l’art rupestre, executada en l’anualitat 2009 en la província d’Alacant, s’ha materialitzat en una base de dades en què s’arreplega la informació necessària per a la seua correcta protecció, convertint-se esta en una excel·lent ferramenta per a gestionar este patrimoni. Els treballs realitzats també han permés no sols corregir dades i incorporar nova documentació dels jaciments d’art rupestre coneguts, sinó també documentar-ne de nous. En efecte, cal destacar la troballa de vint-i-huit nous abrics, vint que contenien pintures rupestres i huit gravats. S’ha completat l’inventari de coves, abrics, I llocs amb art rupestre de la província d’Alacant, en què es reflectixen 185 jaciments arqueològics d’art rupestre.
Per això i de conformitat amb allò previst en la disposició adicionalSols indique les 18 pintures dels set grups inventariats de del meu poble.
COVES, ABRICS I LLOCS AMB ART RUPESTRE DE LA PROVÍNCIA D’ALACANT.
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT I, ABRIC I ZA-161-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT II, ABRIC I ZA-162-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT II, ABRIC II ZA-163-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT III, ABRIC I ZA-164-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT III, ABRIC II ZA-165-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT III, ABRIC III ZA-166-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT III, ABRIC IV ZA-167-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT III, ABRIC V ZA-168-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT III, ABRIC VI ZA-169-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT IV, ABRIC I ZA-170-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT IV, ABRIC II ZA-171-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT IV, ABRIC III ZA-172-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT IV, ABRIC IV ZA-173-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT IV, ABRIC V ZA-174-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT V, ABRIC I ZA-175-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT VI, ABRIC I ZA-176-AR
LA VALL DE LAGUAR BARRANC DE L’INFERN. CONJUNT VI, ABRIC II ZA-177-AR
LA VALL DE LAGUAR RACÓ DE LA COVA DELS LLIDONERS ZA-178-AR

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog