-Una i ens anem! l Es posa un xorret d’aigua i se la beu.
-Adéu, fins
el proper divendres. Amb un gustet a regalíssia en
la boca s’acomiada.
Recordeu : hi ha que beure amb moderació. Reconec que és una frase massa subjectiva i personal perquè : quina mesura és? El consum responsable implica, a més, no consumir alcohol, és a dir, si no es beu, millor.
Les cormarques centrals tenim gustos pareguts en les begudes
que refresquen i alegren la nostra existència
des de temps immemorial per a brindar amb el millor de les nostres somriures,
sempre en bona companyia, i la resta, deixar-se portar. És la beguda per a lo bo i lo roí: de
l'amistat, del comboi, de la perdició, del preàmbul.
Pareix ser que el primer aiguardent d’anís va
ser elaborat pels mariners holandesos amb els seus viatges a l’Orient allà pel segle XVI. Allí van
comprar llavors d’anís estrellat d’on s’obtén
aquest aiguardent.
Les terres i els habitants que rodejen la mar Mediterrània tenen la seua pròpia beguda d’anís :
Espanya (cassalla), França
(anissette, pastís), Itàlia (sambuca, mistrà), Grècia (ouzo), Macedònia grega (tsipouro), Creta
(tsikoudia), Turquia (raki), Siria, Líban,
Israel i els països del Nord d’Àfrica (arak).
No sol pendre’s seca
(jo conec un amic que sí perquè beu “candela”), es barreja amb aigua i/o gel. Eixa
mescla rep el nom de “nuvolet,
paloma”; però, també es pot
mesclar amb mistela “un
barrejat” o amb xarop de llima “un canari”. La gent més jove
la beu gelada en forma de xupitet acompanyat d’un tràngol de cervesa.
A Alacant tenim 4 begudes espirituoses amb D.O.
(denominacions d’origen) : anís paloma, aperitiu cafè, cantueso, herbero.
11 de maig de 2018
Comptat i debatut, hi ha un feix de coses xicotetes diàries i habituals les quals no
gaudeixen de renom i exotisme, però que són part de la nostra memòria. Interrogueu-se-les. Les anomenem
“espai-temps” : casa, família, escola, carrer, poble, entorn.
L’helicòpter està aparcat entre cirers i oliveres perquè malgrat que la partida és a Orba, no puc baixar a veure-la.
Vos pareixerà una contradicció perquè seria
pujar, però així som els de poble a l’hora de
parlar. Vosaltres, si podeu, aneu, ompliu el carrer i gaudiu de la pilota.
El dissabte passat em vaig retrobar amb “eixes coses xicotetes” que desgraciadament ja no són ni diàries ni
habituals per a mi: la terra. Tocava fer ús de
les mans i netejar el jardí i
llevar les "males" herbes. Pobretes, per què les direm males? Que jo sàpiga ni
s’han barallat, ni han robat, però tenen eixe "sambenet” (és un
escapulari utilitzat originalment pels penitents cristians per mostrar públic penediment per seus pecats i, més endavant, un hàbit penitencial amb què eren obligats a vestir els
condemnats per la Inquisició. La
denominació de sambenet, d'origen
castellà, ve de l'expressió saco
bendito, perquè era beneït per un capellà, cosa que donà lloc a sambenito per assimilació fonètica
amb “San Benito”).
Eixes petites mans que van nàixer un
19 d’abril, ara tampoc són grans i, per més inri, són fines “sense
callos”(durícies) com el llapis que agafen de dilluns a divendres i
que entre setmana està “fins més amunt del pirri” d’eliminar
els correus electrònics “fem” que
parlen de fungicides, d’aerosols,
“d’auolors”, d’ungles,
de mans, de peus, etc. i vaig pensar: quina teràpia
contra els “spams”? un spa, no; un crit, tampoc; un mala paraula d’una llengua vituperina com la meua?
menys encara (quin exemple donaria).
Ja ho tinc: netejar el jardí de la
caseta amb les mans.
Ho sent per les partides de pilota que no veuré. Els xicons ja són fadrins per caminar a soles; encara
què, de vegada en vegada, agafen sendes
no desitjades i després, els
matins, són “turmentosos”, i més si u treballa. Sabia que el
whatsapp, no em fallaria a l’hora d’informar-me del resultat de les
partides de pilota. L’equip
de primera de palma fan una bona partida i guanya 4 a 10; l’equip de tercera de llargues perd 10
a 7; i el de segona de palma també guanya
10 a 5.
9 de maig
Diuen i conten les persones creients ”quién
madruga, Dios ayuda”. Serà veritat? Mireu si no, malgrat estar “engabiat”, al bell mig de la civilització del present segle XXI, una subespècie d’ésser
viu en extinció : “homo sapiens sapiens
lectorem” o el que és el
mateix : una persona llegint.
Recordeu la data (9 de maig de 2018) i Guardeu-se la
fotografia!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada