La
informació ha esdevingut un bé essencial en la nostra societat, i és un factor
indispensable per al desenvolupament social, cultural i professionalde les
persones i les organitzacions. En aquest context, els
bibliotecaris/documentalistes desenvolupem un paper fonamental en el procés de
facilitar l’accés a la informació i a la cultura. Per acomplir
aquest objectiu, els bibliotecaris-documentalistes recollim, conservem i difonem
aquelles informacions que resulten d’interès per als nostres usuaris presents i
futurs. La importància d’aquesta responsabilitat unida a un sistema públic de
lectura són la ferramenta fonamental per a impulsar el dret a la lectura en la
nostra societat. Les biblioteques públiques pretenim difondre l’existència d’un
servei públic de proximitat al ciutadà que contribueix de manera eficaç a
facilitar l’accés al coneixement a tots els ciutadans. Des de la seua obertura
(1992) la Biblioteca d’Albaida (BPMA) o com ben bé em deia un usuari perquè la
veritat que la parauleta és complicada de pronunciar...la tenda eixa que deixen portar-se els llibres,dvds a casa... s’ha
posicionat per abordar el repte del nou paradigma tecnològic sota la missió de
convertir-se en una biblioteca “oberta, fiable i útil” = TICs; però això no
anul·la o rebaixa que una de les nostres missions
com a bibliotecaris es facilitar l’ús dels serveis que oferim, entre d’altres,
l’adquisició de l’hàbit de la
lectura. En altres paraules: hem de ser mediadors i fer de
pont entre els llibres i els xiquets, estimular-los i, sobretot, orientar-los
en les lectures. Les biblioteques som un recurs de cabdal importància per a
fomentar la lectura. L’adquisició
de l’hàbit de la lectura no respon a una evolució natural. Els xiquets i les
xiquetes s’ensenyen a llegir perquè algú els ensenya. Es tracta d’una
adquisició que pertany a l’àmbit cultural i que forma part d’un procés més
general d’accés al llenguatge. En conseqüència, és necessari un context social
i familiar que n’estimule l’aprenentatge. Per a nosaltres, el foment de la
lectura és el conjunt d’activitats, jocs i estratègies que faciliten, a poc a
poc, el contacte dels xiquets i les xiquetes amb els llibres i que permeten, a
través del plaer de la lectura, la creació, la formació i la consolidació d’un
hàbit lector permanent i necessari per a la formació integral de les persones. Fomentar
la lectura ha sigut sempre, per sort, un dels objectius principals de les
biblioteques públiques. Ensenyants, bibliotecaris, escriptors i escriptores,
professionals de l’animació sociocultural i també, cada vegada més, pares i
mares, s’han plantejat com transmetre l’interés per la lectura als xiquets i
les xiquetes amb més possibilitats d’èxit per crear-los l’hàbit lector i
iniciar-los en el camí de l’aprenentatge autòcton: és a dir, que siguen capaços
d’aprendre a aprendre. També els poders públics deuen prestar una atenció
prioritària al conjunt de factors que afavoreixen el foment de la lectura i
l’ús de biblioteques, entre altres. Acabe amb unes paraules de Federico Garcia
Lorca pronunciades l’any 1931 amb motiu de la inauguració de la biblioteca
pública de Fuente Vaqueros a Granada i que continuen de plena actualitat:
Claudine “la Clodin de R. Berenguer”. D.E.P. V.O. en valencià. V.S. en francés. * he usat el traductor neuronal de Softcatalà. és un traductor automàtic entre el valencia i diverses llengües. Tingueu present que els resultats d’una traducció automàtica no són mai completament fiables i requereixen sempre una revisió experta que per suposat no és la meua. Ho sent. El temps passa inexorablement. Pareix l’altre dia quan el meu pare ens deia que saber un tercer idioma era molt important. Sí, el meu pare era un home avançat al seu temps. Veníem de Sòria (finals anys 60) i parlàvem castellà. Ens quedàrem a viure a Ador (i Palma) i allí ens ensenyàrem el valencià parlat del carrer i l’escrit de l’escola (finals dels anys 70). Sí, a l’escola unida de Palma i Ador, dos pobles i una escola, la futura “La Murtera” amb eixa escultura de pedra partida pel barranc. Estareu preguntant-se: i quin era el terce...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada