
Especular (en finances): és la
compra d'un bé per a la seua posterior
revenda a un preu més alt, amb la qual cosa el
revenedor ix guanyant.
Quina baula (eslabón de la
cadena) és la responsable ? no sabria
respondre-vos
Sols demane “Seny” per un present i, sobretot, un futur
d’un producte tan nostre i no fer reial
el refrany : “quan el seny ha vingut, l’home ja està perdut”
Per cert, aquesta nit (7 de juny ) cap a les deu en la 2
(TV) fan “l’arbre de les cireres” de
Marc Recha. Els personatges són de
Pego i/o La Vall de Gallinera
En la placeta hi havia una casa baixeta i de teulada a una
aigua (forma de la coberta inclinada d’un sols
faldó o vessant). La placeta se la
coneixia amb el nom d’eixa
senzilla i xicoteta casa; la qual, un parell de dies a la setmana, era una de
les més visitades del poble i on també t’assabentaves
de les xafarderies dels seus veïns. El
motiu? perquè dins d’ella hi havia un lloc tancat amb una
coberta de volta (de pedres, toves o fang) i una “boca” amb una porta de ferro gruixut dins
el qual es produïa molta calor. Per eixa “boca” es
ficava la llenya, es carregava i descarregava el que es coïa i entrava l’aire necessari per a la combustió. Al poble es coneixia com a “forn morú” (molt
vell, de l’època dels moros) i era un
forn públic per a coure pa (hi havia
d’altres particulars). Les dones, a
casa, passaven la farina amb el sedàs
(sedassar : separar el segó de la
farina) per poder pastar un pa de millor qualitat i el portaven, en la post (peça de fusta), a coure al forn i el
forner omplia el seu forn fins tindre la fornada plena (allò que es cou d’una vegada). Fer pa era una feina a l’abast de tots (farina, aigua i
rent-fermentar-), però la
cocció implicava un forn i un
llenyer.

Frase feta: “en el
forn i en el safareig (llavador o bassa), tot es diu (xerra)”.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada